Тема 3: Закономірності поведінки споживача. |
Так чи інакше, але всі ми змушені ходити по магазинах і робити покупки. Звісно, один віддасть перевагу ковбасі, другий - рибі, третій – овочам. Що нас при цьому об'єднує? Перед усіма завжди стоїть три питання.
Споживач:
- Що купити?
- Скільки коштує?
- Чи вистачить грошей, щоб зробити покупку?
- У більшості випадків людина поводить себе раціонально, тобто намагається зробити якнайкращим свій добробут.
- Людина керується своєю власною оцінкою нагальності тієї чи іншої потреби.
- Оцінка споживчого блага залежить від запасу або кількості товару, призначеного для споживання.
- Споживач схильний постійно змінювати структуру споживання.
Товари та послуги задовольняють потреби людини, тим самим вони мають корисність.
Корисність – здатність товару або послуги задовольняти потреби людини.
Корисність – це суб'єктивне поняття, тобто корисність певного товару буде суттєво різною для різних людей (наприклад, окуляри мають величезну корисність для людей з порушенням зору, але абсолютно некорисні для людини з відмінним зором.)
Корисність вимірюється в одиницях, які називаються ютилями (U).
Загальна корисність (ТU) – корисність, яку одержує споживач від усіх спожитих одиниць товару.
Закон зростаючої загальної корисності полягає в тому, що з нарощуванням споживання будь-якого блага загальна сума корисності зростає до певної міри.
Гранична корисність (МU) – додаткова корисність, яку одержує споживач від однієї додаткової одиниці товару.
Закон спадної граничної корисності (Перший закон Госсена) означає падіння граничної корисності у міру придбання споживачем додаткових одиниць певного товару.
Винятки: деякі блага: антикваріат,колекціонування, а також анти блага:алкоголь, наркотики – зі збільшенням споживання мають зростаючу граничну корисність.
Точка насичення – точка, у якій споживач перестає розглядати додаткове споживче благо як таке, що приносить користь.
Споживач схильний максимізувати корисність від споживаних.
Рівновага споживача – це оптимальний вибір товарів, що максимізує корисність при певному обмеженому рівні доходу споживача. Така рівновага передбачає: як тільки споживач отримує даний набір товарів – у нього зникає стимул змінювати цей набірна інший.
Правило максимізації корисності (Другий закон Госсена): полягає в такому розподілі грошового доходу споживача, за якого остання грошова одиниця, витрачена на придбання кожного виду товарів, приносила б однакову граничну корисність. Виконується рівність:
Дано количество конфет, общая польза от них. Посчитать границу пользы.
|