пятница, 10 декабря 2010 г.

Тема 1-2

Тема 2: Потреби споживача. Споживчі блага

У людей різні потреби, які вони задовольняють, щоб забезпечити своє існування.

Потребами  називають усі фізичні і духовні відчуття людиною певної необхідності,яку можна задовольнити за допомогою благ, тобто товарів та послуг.

Товар – це продукт праці, створений не для особистого споживання, а для обміну або продажу.

Послуга – це дія або вчинок людини, що приносить користь або надає допомогу іншій людині.

Обмеженість – це недостатність обсягу наявних ресурсів усіх видів для виробництва того обсягу благ, який люди хотіли б отримати.

Здатність речей і послуг задовольняти наші потреби називається споживчим благом.

Виникнення потреб залежить від багатьох чинників (додаток1)


Класифікація потреб:
  1. За характером виникнення:
    • Біологічні(базові, первинні)
    • Соціальні та породжені розвитком цивілізації (вторинні)
  2. За засобами, що забезпечують задоволення потреб
    • Матеріальні
    • Нематеріальні (духовні)
  3. За нагальністю задоволення
      Елементарні(першочергові)
    • Вишукані(другорядні)
    • >
  4. За способом задоволення
    • Індивідуальні
    • Колективні
    • Суспільні (загальнодержавні)
  5. За критерієм значущості та ієрархії
    • Піраміда потреб Маслоу:
      1. Самореалізації
      2. Поваги
      3. Соціальні
      4. Безпеки і захисту
      5. Фізіологічні
Класифікація споживчих благ: (додаток2)
  1. За шляхами надходження
    • Вільні
    • Економічні
    • Суспільні
  2. За співвідношенням
    • Взаємозамінні(субститути)
    • Взаємодоповнюючи(комплементи)
  3. За доступністю
    • Винятково доступні
    • Загальнодоступні
  4. За конкурентністю
    • Конкурентні
    • Неконкурентні
  5. За призначенням
    • Товари особистого споживання
    • Товари виробничого призначення (інвестиційні товари)
    • Особисті послуги
    • Комерційні послуги
Для того, щоб не плутати поняття «потреба» і «споживче благо» спробуємо за допомогою схем побудувати діаграму Вена, із якої побачимо, що ж спільного й відмінного в цих поняттях:

  • Потреби – усі фізичні і духовні відчуття людини певної необхідності, яку можна задовольнити за допомогою благ, тобто товарів і послуг.
  • Товар – продукт праці, створений не для особистого споживання, а для обміну або продажу.
  • Послуга – дія або вчинок людини, що приносить користь або надає допомогу іншій людині.
  • Обмеженість – недостатність обсягу наявних ресурсів усіх видів для виробництва того обсягу товару, який люди хотіли б отримати.
  • Здатність речей і послуг задовольняти потреби називається споживчим благом.